Saturday, January 2, 2010

5 kunci untuk dapat bantuan ALLAH

5 kunci untuk dapat bantuan ALLAH
Salam sejahtera buat anda semua. Semuga segala urusan dan hajat anda semua beroleh kejayaan, dan juga diberkatiNYA. InsyaAllah.
Bersama ini saya ingin berkongsi sedikit maklumat dengan anda semua mengenai mendapatkan bantuan Allah bagi menyelesaikan permasalaahan kita disamping mendapat ganjaran dan manafaat dari amalan tersebut. Moga ada manafaatnya untuk kita semua. Antaranya seperti berikut :

Ada banyak persoalan yang melingkari kehidupan kita, baik masaalah peribadi, keluarga, kerja atau lebih besar daripada itu. Seiring dengan masaalah yang dihadapi, banyak pula cara boleh kita lakukan untuk meyelesaikannya. Kita boleh mengatasinya menerusi kecerdasan akal, kemampuan fizikal, harta kekayaan, perhubungan atau apa sahaja. Namun bagi saya sendiri, tidak ada yang paling ampuh selain meminta pertolongan Allah SWT sambil berusaha.
Mengapa pertolongan Allah? tidak ada satu masaalah pun terjadi kecuali atas izin Allah. Semuanya ada dalam genggaman Allah. Dalam keadaan demikian, alangkah mudahnya jika Allah membuka jalan kemudahan bagi sesiapa yang ditimpa masaalah. Disebabkan itu, masaalah terbesar dalam hidup adalah ketika kita tidak mendapat pertolongan Allah.
Seberat mana persoalan akan menjadi ringan bila dibantu Allah. Soalnya, bagaimana agar kita ditolong Allah? Jawapannya ada didalam Al Quran, Surah Thalaaq, Ayat 2 dan 3, yang bermaksud :
“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya dia akan menyediakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah menentukan setiap sesuatu.”
Jadi, kunci pembuka bantuan Allah ada di dalam ketaqwaan kita. Semakin taqwa kita, semakin terbuka lebar pintu pertolongan Allah. Sebaliknya, semakin ingkar kita, semakin tertutup rapat pintu pertolongan Allah.
Pertama - Mencintai Masjid
Masjid adalah rumah Allah yang ada di bumi. Pertolongan Allah akan datang kepada sesiapa pun yang cinta dan gemar memakmurkan masjid.
Kedua - Solat Tahajjud
Sepertiga malam terakhir adalah waktu yang sangat dicintai Allah. Sangat rugi yang mensia siakan waktu sepertiga malam terakhir sebab ia telah mensia siakan datangnya pertolongan Allah.
Ketiga - Rajin Bersedekah
Amalan ini sungguh luar biasa. Dengan bersedekah, rezeki, urusan menjadi mudah, kita pun terhindar daripada musibah. Jaminan daripada Allah demikian pasti kepada ahli sedekah.
Keempat - Bantu Orang Lain
Sesungguhnya Allah akan menolong orang yang gemar membantu saudaranya dan permudahkan urusan orang lain, nescaya Alah akan permudahkan urusan kita.
Kelima - Banyak Berselawat
Berselawat kepada Rasulullah SAW adalah amalan yang terpuji. Cinta akan Rasul dan bila Allah sudah cinta, pertolongannya akan terbuka bagi kita
[oleh : Ustaz Aziz - buletin alam suri bil 1/2007 - jabatan mineral & galian]

No comments:

Post a Comment